Soome külalised Eesti tehaseid waatamas. 1920

Soome kaubanduse akadeemia wanema kursuse üliõpilased, professorite Katara, Koiwistoineja Stigelli juhatusel jõudsid, nagu lehe lugejad juba teawad, laupäewal pärast lõunat laewa „Violaga" Tallinna. Külalised, kokku 53, mahutati kahte erawagunisse ja laupäewa õhtul kell 11 algas sõit Rakwere poole. Kaasa sõitsid meie poolt juhtidena kaubandus- ja tööstusministeeriumi ja haridusministeeriumi esitajad; ühtlasi sõitis laasa meie lehe toimetuseliige. 

Esimesena taheti tundma õppida Port-Kunda tsemendi wabrikut. Pühapäewa hommikuks oli wabriku juhatuse poolt wedur Rakweresse, wastu saadetud ja külalised sõidutati Port-Kundasse, kus tehase juhatus direktor Th. Hanseniga eesotsas wõõraid ülilahkelt wastu wõtsid. 

Praegu on Port-Kundas wäga suure ulatusega katsed käsil, nimelt tsemendi pöletamine põlevkiwi kütte peale ülewiimine. Wähemal määral katseid tehes on neeb tagajärgi annud, nüüd on suurem katse käsil. Paar päewa hiljem oleksime isegi juba põlekiwiga põletatud walmistsementi näha wõinud. Nüüd aga tutwuneti lubjakiwi ja sawi ettewalmistamise töödega enne kui ta põletamise ahjudesse läheb. Ka põlewkiwi pulbriks jahwatamise ja kuiwatamise sisseseadeid waadati. Peale kohvi joomist, mida tehase poolt korraldatud, sõidutati külalised jälle Rakwere vaataama. Seni kui uus raudruun ennast sõiduwalmis seadis, käidi kiirel sammul Rakweres Sakala nahawabrikut waatamas, mida nähtama huwitusega waadati. Pühapäeiva tõttu seisis töö. Sakala on lühikese aja jooksul pisikesest käsitsi nahaparkimise töökojast hästi warustatud uuema aja wabrikuks wäljakujunenud, kus töötatakse eriteadlase wäljamaalase juhatusel. Umbes ühe tunni järele jõuti jaama tagasi ja sõit läks erarongina Kohtla kaewandusesse.

Kohtla jaamas oli kaewanduse wedur wastas ja sõidutas külalised nõnda ütelda kaewanduse südamesse. Soome külalisi huivitas just eriti põlewkiwi. Õieti olla õppereisi korraldamise tagant tõukajaks olnud just Eesti põlewkiwi, kuna kaubanduse akadeemia direktor isiklikult sellest wäga huwitatud olnud (haiguse pärast ei ole wõinud kaasa sõita). Kaewanduse juhataja ins. Rofenbergi lahkel juhatusel käidi kaewandused läbi. Seletust andmas olid weel kaeivanduse keemikud Essen ja töö juhatajad. Waadati esisid (karjäär), lubjaahje, wäikest proowi destilleerimise ahju, kaewamise masinat, uut tööliste kolooniat ja lõpuks oli tubli kehakinnitus kaewanduse juhatuse poolt. Kõige paremas meeleolus sõideti õhtul Kohtla jaama tagasi, et Narma rongile külgeliidetuna edasi sõita.

...


Päewaleht, nr. 249, 2 november 1920

Populaarne

Huvitav